טקס שינה- מורה נבוכים - Peachy - הנחיית הורים ייעוץ שינה
17154
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-17154,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17643

טקס שינה- מורה נבוכים

טקס שינה- מורה נבוכים

טקס שינה הוא מושג שכל הורה מכיר, אבל מה הוא בעצם אומר? כתבתי על ארבעה כללים מנצחים לטקס שינה בעבר. הפעם אני רוצה להתמקד במהות הטקס והמבנה שלו.

לטקס יש מהות סוציולוגית עמוקה. מדהים לגלות שאפילו בתקופות פרה-היסטוריות, כששבטים היו מבודדים יחסית זה מזה, עדין מצאו שיש בכל שבט סוגים של טקסים שונים. למה אנחנו צריכים את זה? כבני אדם החיים בחברה יש לנו צורך בטקסים שיסמנו מעבר ממצב א' למצב ב'. בר מצווה מציינת מעבר מגיל ילדות לנערות. טקס חתונה מסמן מעבר מרווקות לשותפות עם בן או בת זוג ויש עוד אין ספור דוגמאות. כל שינוי כזה מצריך איזשהו טקס, אשר ממנו והלאה אנחנו משנים סטטוס. הטקס הוא מרכיב חשוב בהכנה הפסיכולוגית והגופנית שלנו בהכנה לשינוי המגיע.

אם להיות קצת יותר עממית, טקסים הם גם משהו שמלווה אדם עם עצמו בחיי היום יום. לכולנו יש טקס התעוררות בבוקר, או טקס של "הקפה אחר הצהריים". נסו לדמיין את הטקסים הקטנים שבניתם ביניכם לבין עצמכם. 

שחזרו עם עצמכם- מה עושה טקס טוב? 

לטקס יש הכנות ומבנה מסודר. בדרך כלל המבנה מחולק לשלבים. אם אנחנו מדברים על טקס שינה, אנחנו נדבר עם הילד שלנו על זה שעוד מעט נלך לישון, כבר מאורחת הערב או מהמקלחת שלפני כן.

עזרים- העזרים הם חלק מהסימון לתינוק/ פעוט שאם ההורה משתמש בהם, זה אומר שעכשיו מתכנסים לשינה. כתבתי בעבר על עזרים שיהפכו את טקס השינה לרמת אומנות.

טקס נועד לעורר רגש כלשהו באדם. קשת הרגשות בהקשר זה היא גדולה מאוד: גאווה, שמחה, אושר,שחרור וגם עצב ואבל…. טקס שינה יכול לעורר קשת גדולה של רגשות: תסכול, כעס, פחד, אהבה, געגוע וכן הלאה. שימו לב שאתם מתייחסים באופן וורבלי והתנהגותי לרגשות שזה מעורר בילדיכם. אם זה רגשות מהסקלה השלילית יותר, תנו וודאות לזה שאתם נמצאים בסביבה ויכולים לתת מענה במקרה של התעוררות מחלום רע, או כל דבר אחר. המטרה היא לייצר רגש חיובי בזמן טקס השינה שמייצר אוקסיטוצין.

עקביות- כשזה מגיע ללימוד התינוק/ פעוט להרדם ובחינוך בכלל, חייבים להיות עקביים. נושא הטקס לא נופל מהחוק ה- כל כך חשוב הזה. טקס השינה אמור להיות קבוע ויום יומי, לכן המבנה שלו צריך להיות כזה שמאפשר חזרתיות מרובה ושלא יעייף אתכם. הטקס אמור לשרת אתכם ולא אתכם את הטקס.

לטקס טוב יש התחלה אמצע וסוף– חשוב לזכור את זה. אי אפשר שימשך לנצח, יש לו סדר פעולות ברור וקבוע. אני פוגשת הרבה הורים ש"מורחים" את טקס השינה ומוצאים את עצמם בהרדמה שאורכת שעתיים. אם עד כה לא תרגלתם כמו שצריך טקסי שינה טובים, יכול להיות שימשכו בהתחלה יותר שמן, אבל המטרה היא לקצר אותו למינימום ההכרחי.

מה הם גבולות הגזרה של טקס השינה?

התלבטתי מאוד ביני לבין עצמי בשאלה מתי מתחיל טקס השינה ומתי מסתיים. האם מתחיל במקלחת ומסתיים בשינה של הפעוט? האם ברגע שההורה מחליט שהוא מסתיים? אלו שאלות שלא מצאתי אליהם תשובה בשום מקום ואני אענה כאן את התשובה שנראית לי הכי נכונה.

טקס השינה מתחיל ברגע שההורה אומר לילד- "עכשיו הולכים לישון".

זה יכול להיות במעבר מהמקלחת לחדר השינה, זה יכול להיות כשהפעוט שלכם נכנס ומתכסה מתחת לשמיכה וזה יכול להיות גם כשאתם מנענעים אותו בעדינות על הידיים כדי שירדם.

מרגע שאמרתם את המשפט, אתם אמורים להתחיל את סדר פעולות ההרדמה שקבעתם לעצמכם במסגרת הטקס.

חשוב מאוד שהטקס יגמר ברגע שהתינוק/ פעוט מרדים את עצמו. זאת אומרת, אנחנו נפסיק את הטקס מעט לפני ההרדמות המוחלטת שלו. בדקות האלה, הוא אמור כבר להכנס להתבודדות שתכניס אותו לשינה.

בהקשר לזה ממליצה מאוד לקרוא את המדריך שלי להרדמה עצמאית.

אין תגובות

Sorry, the comment form is closed at this time.