איך לבדוק אם יש לכם ילד מפונק- מבחן ביצת הקינדר - Peachy - הנחיית הורים ייעוץ שינה
17151
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-17151,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17643

איך לבדוק אם יש לכם ילד מפונק- מבחן ביצת הקינדר

איך לבדוק אם יש לכם ילד מפונק- מבחן ביצת הקינדר

ילד מפונק היא המחלה של ההורה המצוי במאה עשרים ואחת. אנחנו לא מפסיקים לעשות בשבילם דברים ולחפות עליהם, גם כשאין ממש צורך. בכלל, המילה פינוק קבלה טוויסט בתוך השפה העברית. פתאום כל מקלחת צריכה להיות מפנקת, כל ארוחה בבית קפה' ואפילו חברות אשראי עושות סיבוב על מושג ה"פינוק" בפרסומות שלהן.

לא קורה לכם שאתם מוצאים את עצמכם עושים פעולות יום יום פשוטות בשביל הילדים שלכם שברור שהם יכולים לעשות לבד: לזרוק עטיפה של ממתק לפח, להרים צלחת, להביא לעצמם את בקבוק השתייה מהשולחן הסמוך…

מהו מבחן ביצת הקינדר?

מבחן ביצת הקינדר הוא סיפור שדרכו ניתן ללמוד את דרך ההתמודדות עם פינוק, והוא הולך ככה: בתי ואני הסתובבנו בקניון (לא לפני שהיא עברה תדריך) והיא בקשה מאחד מדוכני הממתקים ביצת קינדר. אחרי שסיפקה את תאוות השוקולד שלה, היא הגיעה לחלק של ההפתעה. בנסותה לפתוח את הביצה, היא בקשה שאעזור לה. פתחתי לה את הביצה הצהובה והיא התלהבה ממה שהיה בתוכה.

כשהגענו הביתה היא שוב בקשה שאפתח את הביצה ואחרי כמה דקות סגרה אותה בעצמה. כשבקשה שוב שאפתח- הראיתי לה איך הביצה נפתחת, כדי שבפעם הבאה תפתח בעצמה. יום למחרת היא שוב נגשה אלי שאפתח את הביצה ושוב הראיתי לה. וכשזה קרה באותו יום בצהריים שוב- אמרתי לה שזאת פעם אחרונה שאני פותחת לה את הביצה. בפעם הבאה היא תצטרך להתאמץ לפתוח לבד.

sure enough אחרי כמה שעות היא הגיעה אלי ובקשה בפעם החמישית שאפתח לה את ביצת הקינדר, הודעתי לה ברוב רצינות שהיא תצטרך להתמודד עם האתגר לבד. חמדתי הפעם התיישבה על הרצפה וה-ת-מ-ו-ד-ד-ה עם המצב. היא נסתה כל מני שיטות ואחרי שהזכרתי לה באיזה טכניקה השתמשתי אני כשהראתי לה איך לפתוח, היא הצליחה לעשות זאת לבד.

איך תדע האם אתה הורה מפנק מדי?

פינוק זה דבר טוב לילדים בסך הכל. הוא נותן אפשרות להביע חום ולהתגמש לכיוון הילד. הרבה פעמים הוא נותן סולם, אם יש איזה עץ שאנחנו, או הילד שלנו צריך לרדת ממנו (ואלוהים יודע שזה קורה לא מעט). הבעיה היא כשמתחילים להשתמש בפינוק כהתמודדות יומית עם הילדים, אם בקשנו מהם לעשות משהו ואנחנו מוצאים את עצמנו עושים בשבילו בשם הפינוק.

אז איך תדעו שאתם כאלה-

  1. התמודדויות כמו מבחן ביצת הקינדר קורות כל הזמן- נסו לאתגר את ילדכם באותו האופן, איך הוא מגיב? האם ההתמודדות מתסכלת אותו? האם הוא בכלל מנסה להתעמת עם האתגר?
  2. נסו לחשוב על הפעם האחרונה שהילד שלכם התמודד עם סיטואציה ללא התערבות שלכם כאשר צפיתם בו מרחוק. מתי היא הייתה? האם הצלחתם לעמוד מהצד ורק להסתכל, או שהתערבתם?
  3. אילו פעולות הילד שלכם יכול לעשות לבד מקצה לקצה (לדוגמא: לאכול לבד, לנעול סנדלים וכו')?
  4. אתם נמצאים בפיקניק- הילד שלכם סיים לאכול שקית במבה ומושיט לכם בלי לומר כלום את שקית הבמבה, מה אתם עושים?

מה רע בילד מפונק?

ילד מפונק, הוא ילד מוגן מדי. הוא רגיל שדברים נעשים בשבילו. אין לו צורך למצוא פתרונות לסיטואציות, או להתמודד עם מצבים שהוא אינו מכיר. פינוק הוא לא אסרטגיה חינוכית ולכן כשננקטת לעיתים כל כך קרובות, היא יכולה לעשות נזק.

כשאנחנו נותנים לילד להתמודד, אנחנו מציידים אותו בכלים. אנחנו משייפים את היכולת שלו למצוא פתרון, לתרגל מיומנויות והצלחות. זה מייצר אצלו חוויה של מסוגלות שתורמת לביטחון העצמי שלו. ילד כזה, כשיפגוש מציאות שהוא לא מכיר, או מציאות שאינה רצויה, ידע להתמודד טוב יותר מאשר ילד שאף אחד לא לימד אותו איך לפתוח את ביצת הקינדר שלו.

2 Comments
  • דניאל שלו
    Posted at 17:20h, 17 אפריל

    בהחלט מעורר מחשבה איפה אנחנו נמצאים כהורים ולאן אנחנו רוצים להגיע.
    העצמאות היא אחד הכלים החשובים ביותר להעניק לילדינו!
    תודה על ההארה הכל כך משמעותית בתקופה שאנחנו כל כך שם ויכולים להשפיע יותר.

  • ספיר כהן
    Posted at 05:28h, 26 אפריל

    אפילו אני בתור גננת לפעמים נופלת בזה! בדיוק עם הביצת קינדר ועוד..