תקשורת לצרכים בגיל הרך - Peachy - הנחיית הורים ייעוץ שינה
17010
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-17010,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17643

תקשורת לצרכים בגיל הרך

תקשורת לצרכים בגיל הרך

אחד הנושאים הראשונים והבסיסיים שכתבתי עליו כאן, הוא תקשורת. אני רוצה להתייחס שוב לנושא, אבל מכיוון אחר. אני מכוונת את הכתוב, דווקא לאמהות לתינוקות קטנים (בערך עד גיל שנה).

המהפכה הלשונית היא המהפכה הראשונה שהפכה את ההומו ספיינס לזן אדם שלא קם לא אף מתחרה. היכולת לתקשר מידע, הפכה אותו מיידית לעמיד יותר לסביבה, להיות מסוגל להתארגן בקבוצות וכך גם להזהיר מפני סכנה, לצוד בצוותא וכן הלאה (המידע לקוח מתוך הספר של יובל נוח הררי).

ביכולת הזאת טבועה עוצמה גדולה שרצוי שנשתמש בה בגידול של הילדים הרכים שלנו. הצרכים הבסיסיים של התינוקות שלנו הם: אוכל, שינה, אויר, הוצאת פסולת וקשר אנושי. בתחילת הדרך, הקשר האנושי בא לידי ביטוי באמצעות מגע ותקשורת.

התינוק נולד חסר ישע, ללא יכולת לעשות שום דבר למען עצמו. הוא תלוי במאה אחוז בהורים המגדלים אותו. האיתות ליילוד, על כך שיש מישהו בסביבה שדואג ואוהב אותו הוא המענה לצרכים שלו.

הפרקטיקה של מעגל התקשורת

מעגל התקשורת הוא תהליך העברת המסר בין הדמות המטפלת העיקרית, לתינוק בעת מילוי הצורך עבורו. התקשורת תבסס את הדינמיקה בין הדיאדה, הורה- תינוק ותגביר הפרשה של אוקסיטוצין.

או במילים פשוטות יותר כשאנחנו מבצעים משהו עבור התינוק, חשוב שנתקשר לו את זה. צירפתי לנוחיותכם תרשים של המעגל. אתם מוזמנים להמשיך לקרוא ולעקוב אחרי התרשים יחד.

איתור– תחילת המעגל הוא באיתור הצורך של התינוק, אותו נעשה על ידי התצפית. בוא נאמר שבתצפית זיהינו שהתינוק רעב.

שיום– נקרא בקול אחר מה שהתינוק מרגיש: "אתה רעב".

בשלב הזה, יש האומרים שכדאי לסמן לתינוק במחוות יד קבועה כלשהי המתייחסת לרעב של התינוק (או לכל צורך אחר). היתרון של הוספת מחוות יד נותנת חיזוק לתקשורת המילולית. יתרון נוסף הוא שלקראת גיל שנה, בהנחה שסימנתם לתינוק באופן עקבי, הוא יתחיל לתקשר אתכם באותו האופן. ההתפתחות המוטורית קודמת להתפתחות המילולית ולכן התינוק יסמן, לפני שיגיד למה זקוק. אגב, אצל תינוקות של ילדים חרשים, זאת עובדה מובנת מאליה. ההורה מתקשר עם התינוק בשפת הסימנים והשני מחזיר בסימני ידיים.

הסבר– כאן אנחנו נתמלל את כל מה שאנחנו הולכים לעשות בשביל שהתינוק יאכל. למשל: "אמא מחפשת מקום להניק אותך וכבר תוכל לאכול". אפשר לקחת למקום אמפתי: "מקרקרת לך הבטן חמודי?" ההסבר נמשך לאורך מילוי הצורך: "אתה אוכל… נהדר… היית מאוד רעב". המלל מרגיע את התינוק ונותן לו להבין שמישהו זיהה את הצורך שלו ומתכוונן אליו.

סגירת מעגל– הודעה על סיום מילוי הצורך: "סיימת לאכול, עכשיו אתה שבע ונעים לך".

חזרה לשיגרה– חזרה לפעילות שהפסקנו כדי ענות לצורך של התינוק.

ההתחלה הבאה תהיה כשנאתר צורך חדש אצל התינוק.

יתרונות של מעגל התקשורת

יש כאלו שהמעגל נראה להם כמעט מובן מאליו. במפגשים שלי עם אמהות, זה מפתיע אותן שהן כמעט עוקבות אחרי כל חלקי המעגל באופן אינטואיטיבי. זה רק אומר שאתם עושים עבודה טובה ומחזקים את הקשר שלכם עם התינוק. כאמור, בסיום כל מעגל כזה משתחרר אוסקטוצין. מה שעושה לכם טוב ולפיצי שלכם טוב, ממש ברמה הפיזיולוגית!

כשפועלים על פי המעגל מספיק פעמים, התינוק לומד את תהליכי ההכנה שיובלי לתחושת ההקלה עליו וזה מקור לנחמה עבורו. כמו שכבר כתבתי, בשלבים קצת יותר מתקדמים, הם ידעו לסמן ידנית בעצמם (אני שוב מדגישה, בתנאי שהייתם עקביים), דבר שמקל מאוד על שיגרת היום. לא צריך יותר לנחש למה הפעוט זקוק, אלא הוא פשוט יסמן על כך. בשלב מתקדם מאוד הילד לומד לחבר בין התחושה הגופנית והצורך. רק כדי לסבר את האוזן, ילד יאמר שהוא "רעב", רק לקראת גיל 3.

לסיום, אני רואה במעגל התקשורת משהו מאוד עמוק. אנחנו חיים בעידן של שפע ושל אינסטנט. הכל צריך להגיע עכשיו, בלי לחשוב כמעט. אנחנו צופים בילדים שלנו עוברים מצפיה לטלויזיה, לאכילה, למשחק בלי לשים לב לעצמם כמעט בכלל. בעגל התקשורת יש משהו פשוט ועמוק בהתכווננות האישית שלנו בנוגע למה אנחנו באמת צריכים כרגע. כמה פעמים קורה לנו, שאנחנו אוכלים סתם, לא כי אנחנו רעבים באמת? אם היה מישהו שהיה עומד לידנו והיה אומר לנו "עכשיו אתה אוכל", בזמן שהיינו רואים טלויזיה, אולי תשומת הלב שלנו היתה מופנית למקום הנכון.

אין תגובות

Sorry, the comment form is closed at this time.