בררנות אוכל אצל ילדים בגיל הרך- חלק ב' - Peachy - הנחיית הורים ייעוץ שינה
16824
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-16824,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17643

בררנות אוכל אצל ילדים בגיל הרך- חלק ב'

בררנות אוכל אצל ילדים בגיל הרך- חלק ב'

בררנות אוכל היא תופעה שכמעט כל הורה מתמודד אתה. בקשתי משירה, הדיאטנית הראשית של ויצו בישראל, שתתן את הטייק שלה בנושא. ממליצה לכם להתחיל כאן ולהמשיך לפוסט הזה.

 

כמו הרבה תופעות אחרות, גם לתופעת הבררנות יש הסבר אבולוציוני. נאופוביה, או "בררנות טבעית" היא למעשה שריד עתיק שנשאר בנו מהתקופה שהיינו כנראה במערות. כל עוד התינוק היה קטן, והוא היה תלוי באמו שתאכיל אותו, הוא היה בטוח ומוגן והכל היה בסדר. כשתינוק גדל, התחיל לזחול על הקרקע, הוא היה צריך לחפש לבד מזון, על מנת לשרוד הוא נרתע מכל דבר חדש ולא מוכר, כי אולי זה רעיל. מדובר באינסטינקט חכם ששומר עליהם, גם הוא מקשה עלינו את החיים. כשחושבים על זה כך, ומסתכלים על התינוק טועם בחשדנות דבר חדש, אנחנו יכולים להבין מהיכן זה נובע, מה ניתן לעשות לגבי זה ולהרגיע את התחושות השליליות.

בררנות היא סקלה רחבה מאוד, יהיו ילדים מאוד בררנים ויהיו ילדים שיתלהבו לנסות כל דבר חדש. הדבר אגב נכון לגבי אוכל אך גם לתחומים נוספים.

שלב ההכרות עם האוכל

תהליך האכילה הוא ארוך. הכנסת האוכל לפה הינה השלב האחרון בתהליך, לא התהליך כולו. כדי להבין את דרך ההתמודדות שלנו כהורים עם החשש ממזונות חדשים,  אני רוצה לתת דוגמא מהעולם שלנו.

נניח שמגיעה לארץ חברת מזון לתינוקות חדשה ולא מוכרת ויום בהיר אחד נוחתת  על המדפים בארץ. את תקני מהם אוכל לתינוק? רוב הסיכויים שלא. את לא מכירה אותם.

אבל נניח וחודש קודם יהיו פרסומות בטלוויזיה, שלטים באילון וגם בעיתון. כשתראי אותם על המדף המחשבה שתעבור לך בראש היא "הי, אני מכירה אותם, זה מהפרסומת" ולא את לא באמת מכירה אותם אבל המחסום של הראשוניות ירד ואולי תגשי להסתכל. אולי תקחי דוגמית ואולי תקני ותשתמשי.

אלו בדיוק השלבים שאנחנו צריכים לעבור עם הילדים שלנו באוכל, לגרום להם להתיידד עם האוכל, להכיר אותו גם אם לא ממש לאכול אותו.

איך לעודד למגוון מזונות?

פקטור הגיל משמעותי כאן. לתינוקות רכים,חשוב שיכירו את מרקם המזון, את התחושה שלו בין האצבעות לא פחות מהטעם שלו. בגיל מתקדם יותר, אפשר ללכת יחד לקניות בסופר, את הקטנים לשים בעגלה ולתת להם להריח לימון, למשש קליפה של תפוז. בגילאי הגן לספור את העגבניות או המלפפונים שמכניסים לשקית. לכיתה א' להתאמן על לכתוב את הרשימה. לגדולים יותר לחפש מתכון וכמובן לעזור לבשל. הורים רבים לא מבשלים עם הילדים וכשכבר כן מבשלים בד"כ מכינים עוגיות (כתבנו על היתרונות של פעילות משותפת כזאת)… חפשו מתכונים של ירקות, דגנים וקטניות.

דבר אחרון שכדאי לזכור- גם אנחנו לא אוהבים את כל המזונות שבעולם, זה בסדר שגם לילדים שלנו יהיו דברים שהם יאהבו ודברים שלא. ההעדפות של ילדים נתונות לשינויים ולכן כדאי להמשיך והציע גם מזונות שבעבר סרבו לאכול.

מתכון לקציצות בורגול שאפשר להכין עם הילדים וגם לאכול יחד

קציצות בורגול אפויות

כמות כ- 16 קציצות

מרכיבים:

כוס בורגול מושרה כחצי שעה

2 גזרים מגורדים

תפוח אדמה בינוני מגורד

2 ביצים גדולות

3 כפות גדושות קמח

בצל קצוץ ומטוגן

פלפל שחור

מלח

רכיבים למטבלים

טחינה גולמית

שום

לימון

פטרוזיליה

גבינה לבנה

בצל ירוק

עגבניות מרוסקות

ציוד לכל שולחן:

פומפיה

קערות קטנות

1 קערה גדולה (לאיסוף הרכיבים)

קרשי חיתוך

סכיני חיתוך

ניר אפיה+ תבנית אפיה

כוס זכוכית (לביצים)

קולפן

1 פותחן קופסאות שימורים לשולחן העגבניות

3 כפות

בתאבון!

נכתב על ידי שירה לוי, דיאטנית קלינית משפחתית לאימהות תינוקות וילדים.

הדיאטנית הראשית של ויצו בישראל
מקבלת בקליניקה ברחובות ודרך סקייפ
לפרטים ולקביעת פגישה 053-3361702 (אפשר גם בSMS)
לעמוד הפייסבוק של שירה: https://tinyurl.com/yy34tm68

 

אין תגובות

Sorry, the comment form is closed at this time.