איך בוחרים ספרים לגיל הרך? - Peachy - הנחיית הורים ייעוץ שינה
16729
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-16729,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17643

איך בוחרים ספרים לגיל הרך?

איך בוחרים ספרים לגיל הרך?

לקראת שבוע הספר החלטתי להקדיש את הכתיבה לנושא שנשמע ברור מאליו, אבל לא תמיד כזה ברור והוא: איך נבחר את הספרים המתאימים לילדים שלנו? אנחנו נכנסים לחנות ספרים ויש הצע מאוד גדול. לא תמיד אנחנו יודעים איזה ספר כדאי לקנות, לא יודעים למה הילד יתחבר, או אפילו למה אנחנו נתחבר (בתור אלו שצריכים להקריא את הספרים שוב ושוב).

מה צריך לקחת בחשבון כשבחורים ספר לגיל הרך?

בראש ובראשונה צריך לקחת בחשבון את גיל הילד. מומלץ להתחיל להקריא סיפורים מגיל מאוד צעיר (לפני גיל שנה), מחקרים מראים שהקראה מגיל מספר חודשים משפיעה על התפתחות המוח והשפה. ילדים צעירים אוהבים להקשיב לספרים "קליטים", כאלה שיש שורה שחוזרת על עצמה. הדוגמא הקלאסית העולה בראשי היא: "בים בם בם". ספר קליט שילדים בסביבות גיל שנה שנה וחצי אוהבים מאוד. אחר כך יש ספרים דוגמת "פינוקי"- ספר שהוא אינטראקטיבי עם הילד. אני לא מכניסה לכאן ספרים שעושים צלילים, משום שבעיני הם נכנסים לקטגוריית הצעצוע, לא הספר (בעיני הם פחות טובים).

אם יש עולם תוכן ספציפי שהילד אוהב, אז יכול להיות מצוין לקנות לו ספר שקשור לעולם התוכן. למשל אם הוא אוהבת חיות, אפשר לקנות לו ספרים על חיות חווה, חיות מים, חיות בית וכן הלאה. עולם החי בספרים הוא שופע. פגשתי פעם ילדה שאהבה מאוד מכבי אש והיו לה ספרים עם תמונות שונות של כבאיות וסיפורים על כבאים. ככה אנחנו מעמיקים את הידע של הילד בעולם התוכן שהוא מתעניין בו.

אני שמה דגש מאוד גדול על מסר חינוכי- ערכי. אם יש משהו שחשוב לכם באג'נדה ההורית שלכם שאתם רוצים לחבר לילד, כדאי שיהיו ספרים שיתמכו באותו רעיון. למשל: חינוך לסובלנות, קבלת השונה, נימוס, אותנטיות- איך סוף דוגמאות. אני לאחרונה נתקלתי בספר מקסים על ילד לבקן- "סיפור לבן". אהבתי בספר שהוא קליט וכתוב מנקודת המבט של הילד ומעביר את החוויה האישית שלו. כמובן שאני חייבת להתייחס לספרי נסיכות למניהן- אני מקפידה שהדמויות בסיפורים כאלה יהיו ללא תפקידים מגדריים- נסיכות לא צריכות להיות רק יפות, אלא יהיו להן תכונות נוספות כמו אומץ, חוכמה וחוזק. אחד הפייבוריטים שלי הוא "הנסיכה שלבשה שקית נייר" בקטגוריה הזאת (אגב, כתבתי באריכות על חינוך לפמיניזם בעבר).

לפעמים נרצה להעביר מסר חינוכי לילד עצמו, למשל אם אנחנו לפני תהליך גמילה, או אם הילד פוחד מהחושך וממפלצות בלילה (כמו שהיה אצלי), הספר יעביר מסר עקיף בנוגע לאותו עניין. כמו במקרה של "הפחדרון בארון"- על מפלצת שקוראים לה פחדרון, במהלך הסיפור אנחנו מגלים שבמקום שהילד יפחד מהפחדרון, זה בעצם להפך. הילד צריך לגלות אמפתיה ולהרגיע את הפידרון ואפילו לתת לו לישון איתו במיטה (סליחה על הספויילר).

ולבסוף, אני חייבת לומר שחשוב שתקנו ספר שיהיה לכם כיף להקריא אותו (בהמשך למחשבות שלי על פרפקציוניזם הורי). גם אנחנו כהורים צריכים להתחבר במידה כלשהי לספר. הרבה פעמים יוצא שאנחנו מקריאים אותו שוב ושוב. לכן חשוב שמבחינה ויזואלית יהיה נעים להסתכל עליו (לי למשל ממש קשה ויזואלית עם מיץ פטל), שיהיה נוח להקריא אותו מבחינת כמות השורות לעמוד, שהשפה תהיה נוחה לקריאה (לא מזמן נתקלתי בספר של ע. הלל, השפה מאוד גבוהה, אבל לא קלילה להקראה). בקיצור, בוא ניקח בחשבון גם את עצמנו בעסק הזה 🙂

מאחלת לכם שבוע ספר רווי בהרפתקאות סיפורת משותפות!

 

 

 

אין תגובות

Sorry, the comment form is closed at this time.