ניהול זמן להורים - תקופת חופשת הלידה - Peachy - הנחיית הורים ייעוץ שינה
16632
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-16632,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17643

ניהול זמן להורים – תקופת חופשת הלידה

ניהול זמן להורים – תקופת חופשת הלידה

ניהול זמן הוא נושא שאני מכירה מעולם העסקים, בו נמצא חלק אחר של חיי המקצועיים. אבל הוא תקף גם לחיים המשפחתיים שלנו. אני מאמינה שחלק מהאושר וההנאה ההורית, תלוי בניהול ותכנון. לכאורה נראה מוזר לקשר את כל המרכיבים הללו, אבל תכנון וניהול זמן נכון יכול לתת לנו תחושה של סיפוק.

כשאנחנו מדברים על ניהול זמן, אנחנו בעצם מדברים קודם כל על ניהול עצמי. זמן, הוא מצב נתון אשר אין באפשרותנו לשנות אותו. אנחנו יכולים לשנות את ההתנהגות שלנו במסגרת הזמן שיש לנו.

יש חשיבות רבה לתכנון הזמן שלנו. ככל שנקדיש יותר זמן תכנון, כך נתפנה להתבונן על התמונה הגדולה ונצליח להשיג יותר. כשאני אומרת להשיג יותר, אני לא מתכוונת ללהשיג יותר מטלות, אלא להשיג איזון בין חלקי החיים שלנו, שבדרך כלל יהיו מורכבים מ: זמן עבודה, מטלות, טיפול בילדים, זמן זוגי וכו'.

חופשת לידה

התקופה של חופשת הלידה עוסקת בעיקר בחיבור בין הדמות המטפלת הראשית (דמ"ר), לבין התינוק. יש הרבה עניין של למידה הדדית, הדמ"ר לומד את הדפוסים של התינוק, הטמפרמנט שלו וצרכים שלו. לכן ניהול הזמן צריך לתמוך במשימה העיקרית הזאת.

בשל מאפייני התקופה, ברור שאת מרבית הזמן נבלה בבית ולכן כדאי להתכונן מבעוד מועד לכך. תאמינו לי שלא תרצו לבזבז זמן על סבב קניות בשילב אחרי הלידה, בזמן שאתם צריכים לטפל גם בתינוק שלכם. לכן, תכינו את העריסה, האוניברסיטה, כרית ההנקה, עגלה ושלל אביזרים מבעוד מועד.

לוח הזמנים של ניו בורן הוא מאוד גמיש ותלוי באופי של התינוק. יש כאלה שעד גיל 3 חודשים מתוארים כתינוקות שישנים המון וקמים רק כדי לאכול ולעשות צרכים. יש תינוקות שהם פחות רגועים מסיבות שונות ואתם יש יותר התעסקות במהלך היום. אני מצאתי שהגישה של הלוחשת לתינוקות (מתוך: סודותיה של הלוחשת לתינוקות, טרייסי הוג, 2014) הכי התאימה לי לשלב הזה. הלוחשת לתינוקות מדברת על שגרת EASY :

Eating- זמן אכילה

Activity- פעילות

Sleeping- שינה

You- זמן עצמי

זמן אכילה וזמן שינה הם די ברורים מאליהם. זמן פעילות- הוא זמן בו התינוק משקיע בחקירה של הסביבה שלו. בגילאי ניו בורן זמן הפעילות כמעט לא נראה לעין בלתי מזויינת. הפעילות יכולה להיות אפילו כשהתינוק שוכב ער בעריסה ובוהה באויר. לכן, לא כדאי להפריע אם אתם נתקלים במצב הזה.

הזמן העצמי הוא מאוד חשוב, משום שלרוב הדמ"ר לא לוקח בחשבון שהוא זקוק לזמן כזה. זמן עצמי אומר, להכנס לתנומה קלה בזמן התינוק ישן, או לשבת לאכול ארוחת בוקר טובה כשמתפנה זמן. אחרי בערך חודש (תקופה בה בדך כלל לא יוצאים מהבית), תהיה לך אפשרות לחפיפה בין השלבים. למשל אפשר ללכת למפגשי הורים סמוכים למקום המגורים (יש המון כאלה במרכזים קהילתיים וקניונים).אז אנחנו משיגים שתי מטרות 1. התינוק נמצא בזמן פעילות והדמ"ר נפגש עם קבוצת השווים. בתכנון הזמן שלך, לאחר פעילות כזאת סביר להניח שהתינוק יהיה עייף ואז יהיה כדאי להרדים אותו.

נותנת כאן תכנון לוח זמנים ממוצע:

5.00- האכלת בוקר – אותו בן הזוג שלא נמצא בחופשת לידה יכול לעשות כדי לתת לדמ"ר לישון טוב.

7.00- קימה של הדמ"ר- בד"כ התינוק עדין יישן וזה נותן זמן להתעוררות.

8.00- האכלה של התינוק- כוללת זמן לגרעפס

9.00- זמן פעילות- סביר להניח שהתינוק שבע ואחרי שינה טובה. כעת הוא פנוי לפעילות. כמו שציינתי הפעילות יכולה לכלול יציאה מהבית, או זמן עצמי. אפשר לשים אותו מול אוניברסיטה, או סתם מול ספר, בובה, חלון שפונה לנוף מעניין (אפילו עם הנוף הוא עץ בודד).

11.00- זמן האכלה של התינוק. לפני האכלה כדאי לבדוק את החיתול שלו. אחרי האוכל, סביר שהוא ישוב להיות מנומנם ויהיה ניתן להרדים אותו שוב. יכול להיות זמן למטלות הבית עבור הדמ"ר: כלים, כביסות, שיחות טלפון, הכנה של צהריים.

12.00- זמן ארוחת צהריים עבור הדמ"ר, וגם אפשרות ללכת לישון יחד עם התינוק.

14.00- אפשר לעשות לתינוק מקלחת (מומלץ עבור הורים שיש להם ילד שחוזר אחר הצהריים ממסגרת). אחרי המקלחת יהיה זמן האכלה נוסף.

15.00- זמן פעילות לתינוק

16.00- יציאה לטיול עם התינוק (אם יש אח גדול במסגרת, אבל לאסוף אותו כחלק מהטיול).

17.00- זמן האכלה, לאחר מכן זמן פעילות עצמאי לתינוק. אם יש אח גדול- זה זמן מצויין להקדשת תשומת לב.

18.00- התארגנות כללית של הבית לקראת הלילה ואוירה תואמת. סביר שהתינוק ירדם כאן שוב.

19.00- הגעה של בן הזוג ושחרור לשעה של הדמ"ר לזמן עצמי. מומלץ כאן להפגש עם חברים, ללכת לעשות ספורט, לקרוא ספר, או לבהות בקיר. במקביל לזה, יתחיל תהליך ההרדמה לילדים הגדולים יותר (מתאים לגילאים 0-3).

20.00- הכנת ארוחת ערב משותפת

21.00- האכלה של התינוק, ובמקביל סידור הבית (צעצועים, כלים שנוספו במהלך היום וכו')

24.00- האכלת לילה של התינוק (עדיף שבן הזוג של הדמ"ר יעשה אותה, כדי לתת לו לישון מוקדם)

3.00- האכלת לילה של התינוק

5.00- יום חדש!

כמה הערות ללו"ז:

  • מדובר בלו"ז לדוגמא, לכן אין לעשות לו העתק- הדבק.
  • כמובן שלא ציינתי כאן לאורך כל הלו"ז החלפות של בגדים וחיתולים, אבל זה ברור מאליו
  • מי שיש לו ילד בכור שנמצא במסגרת, צריך להתכונן בהתאם ולעדת שהחל מהשעה ארבע, יש פחות פניות לסידור הבית.
  • שימו לב שאני ממליצה לקלח את התינוק דווקא באמצע היום ולא בסוף, זאת הסיבה

אם הלו"ז עזר לכם ואתם רוצים שאמשיך לכתוב דברים דומים- תשאירו הודעה בתחתית העמוד.

אין תגובות

Sorry, the comment form is closed at this time.