חינוך לפמיניזם - Peachy - הנחיית הורים ייעוץ שינה
16418
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-16418,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17643

חינוך לפמיניזם

חינוך לפמיניזם

חינוך לפמיניזם הוא דבר שמעסיק אותי מאוד. החינוך לפמיניזם חשוב גם בגידול של בנות, אבל לא פחות בגידול של בנים. פרסומת של מותג הגילוח ג'ילת מדגימה את זה בצורה מדהימה.

מכיוון שאני אמא לבנות, אני חושבת הרבה על איך אני מחנכת את הבנות שלי לפמיניזם (אתם יכולים לקרוא על זה בעמוד האג'נדה שלי). חשוב לי שהן יגדלו באופן חופשי, כך שיוכלו לבחור. אני לא רוצה שיגדלו לתוך תבנית ספציפית וברורה.

קאט להיום- אני תולה את הבגדים שיצאו ממכונת הכביסה שכמעט כולה ורודה להחריד. בנותי האהובות אובסיסיביות לנסיכות ואם להיות יותר ספציפית לאלזה ("לשבור את הקרח").

אני שואלת את עצמי- האם אני מצליחה לגדל אותן בצורה מספיק פמיניסטית ביחס לזה שהן גדלות בתחילת המאה עשרים ואחת. התשובה היא כמובן מורכבת…. הן עדין פוגשות בסביבה הקרובה שלהן אנשים שתפקידים מגדריים עדין מהלים אותם. עדין יש אמהות ואבות שחושבים שפמיניסטיות הן כאלה שעושות מהבעל שלהן סמרטוט ושהוא לא יכול לבשל לא משנה מה כל הפמיניסטיות אומרות. אולי הדוגמא הזאת קצת מוקצנת, אבל הרבה אנשים נמצאים בחשיבה הפמיניסטית שלהם ברצף שצידו האחד הוא גבר "סמרטוט" שעושה כל מה שהאישה מבקשת והצד השני הוא "גבר- גבר", שמגיע הביתה ויש אוכל על השולחן. פמיניזם הרבה יותר גדול ורב מימדי מהדוגמאות השטחיות הללו. ואם כשאתם חושבים על פמיניזם, אלה הדוגמאות שהמחשבות שלכם נזרקות אליהם, אני מזמינה אתכם לעשות עבודה על עצמכם בעניין, לטובת הילדים שלכם.

כדי לתת דוגמאות, אני מקרבת אותנו לחיי היום יום. למשל, מכירים את זה שהגננת מכניסה לקבוצת הוואטסאפ רק את האמהות? כי רק להן חשוב להיות מעודכנות בהודעות היום- יום של הגן? מה עם אלה ששולחות רק לאמא רשימה של מה צריך להביא ליום ההולדת לגן של הילדים? מה עם תכתובות מייל? גם שם יש רק אמהות?

שהגננת מתקשרת קודם כל לאמא כשהילד לא מרגיש טוב? והדוגמאות יכולות להמשך עוד ועוד.

צד אחר הוא הסביבה החברתית של הילדים בגן. הילדות נקשרות עם חברות אחרות שאוהבות לשחק רק בבובות ובשביל להשתייך הן צריכות לשחק בהן גם. וכן באופן קבוע בשבועות האחרונים אני מוצאת את עצמי מלבישה תלבושות אלזה כמעט כל יום אחרי שהן חוזרות מהגן (?!)

לפני כמה זמן הלכתי לקנות מתנה לילד מהגן שלהן וישר שאלו אותי:" את קונה מתנה לבן או לבת" ואני ישר נתקעתי…

למה זה משנה?

משחק הוא משחק! למה הוא צריך להיות בעל מאפיינים מגדריים? חשבתם על זה פעם? אם זה מכונית זה בנים? אם זה בובה זה בנות? אריזה בורוד לבנות אריזה לכחול לבנים? העולם מורכב הרבה יותר מגווני ורוד וכחול.

זה קרה לי אפילו כשבאתי לקנות מצעים. ושאלו אותי אם אני צריכה מצעים לבנים או לבנות. כי המצעים של הבנים היו עם דמויות של רובוטים ושל הבנות היו נסיכות. מה הפלא שעשרים שנה אחר כך הבת תרצה ללמוד משאבי אנוש והבן ילך ללמוד הנדסה?

מה עושים?

הטיפ הראשון שלי אליכם הוא שחקו עם הילדים שלכם. תשזרו בתוך המשחק את החשיבה הפמיניסטית. למשל:  אם אנחנו משחקות משחקי תפקידים והן רוצות לשחק בנסיכות, משפחה וכו'. אני משתדלת לעשות אתן חילופי תפקידים ומתרגלת אותן בלהיות פעם הנסיך, פעם המכשפה הרעה ופעם הנסיכה. אם הן לא רוצות, אז אני מגלמת את תפקיד הנסיך לשם דוגמא אישית. אגב, הנסיך שלי לא תמיד יהיה חזק ואבירי. לפעמים הוא יהיה בכיין וילדותי. אז הנסיכה תצטרך לגלות תכונות של אומץ וחוזק.

כשאני קונה להן משחק, הוא לא יהיה בעל מאפיינים מגדריים. מה שלא יכנס לרשימת המשחקים שלי הוא: איפור, לק, בובות (למעט כמה בודדות שקבלתי לאורך השנים), הכנה של צמידים, מכוניות. או כל משחק אחר שיש לו סממנים מובהקים של מגדר. יש שני סייגים: האחד הוא אם הן מבקשות ממני משחק ספציפי, אני אשקול זאת והשני הוא- אם אני מקבלת משחק. אם קבלתי משחק שהוא "מגדרי", אני לא אוציא אותו מהבית. כך שכן אפשר לראות אצלי: עגלות משחק ורודות, בובות, מברשות שיער, בית ברבי וכן הלאה.

הטיפ השלישי קשור לתוכן ממסכים- מזה אי אפשר להמנע (כתבתי מאמר על השפעת הטכנולוגיה בגידול ילדים במאה 21, שאני ממש ממליצה לקרוא). ילדים חשופים לתוכן מאוד מגדרי דרך המסכים. הרבה מהתוכן שהן צורכות, זה תוכן שעברתי עליו קודם ואני יודעת שהוא בסדר יחסית. אני מעודדת אותן לראות סרטים שהנסיכה היא לא רק יפה, אלא יש לה תכונות נוספות: היא חכמה, אמיצה וטובת לב.

כשאנחנו צופות בסרטי דיסני ישנים שאני מאוד אוהבת מצד אחד, אבל מהצד השני הם מוטים מאוד מבחינה מגדרית (יש לי המון דוגמאות, קצרה היריעה מלהכיל את כולם). אני יושבת לידן ומתווכת להן את הסרט תוך כדי הצפיה.

בהקשר לזה נתקלתי בסדרת סרטים שמלמדים אותיות ומספרים, בה יש נסיך ואבירה… הבנות אוהבות את זה מאוד, למשל סדרת היוטיוב הזאת.

היופי בסרטוני יוטיוב הוא שאפשר למצוא הכל מהכל. גם אם למשל אני רוצה להראות להן בלט, אני מראה להן לא רק רקדניות בלט, אלא גם רקדנים בנים. זה הלך לי כל כך מוצלח שהן התאהבו בסרטון הזה.

והטיפ האחרון הוא לחבר אותן לדמויות פמיניסטיות (שוב- לא חייב להיות נשים!). לי באופן אישי יש נשק סודי- אחותי האחת והיחידה! שכל כולה מוכוון למשימה. היא מדברת אתן בנקבות כל אימת שהיא יכולה:"יש לכן מיטה של גדולות". לשמחתי, זה מצליח ואני שומעת אותן מדברות ככה מדי פעם. אני חייבת לומר שהצליל בהחלט מרענן.

 

 

 

 

2 Comments
  • the flying doctor
    Posted at 10:23h, 28 מאי

    פוסט ממש מעניין וחשוב! אהבתי

    • hadar barazani
      Posted at 10:18h, 01 יוני

      היי, אם זה עניין אותך, אולי גם זה