הדרכת הורים- להאיר את הדרך - Peachy - הנחיית הורים ייעוץ שינה
16381
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-16381,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17643

הדרכת הורים- להאיר את הדרך

הדרכת הורים- להאיר את הדרך

אני נתקלת הרבה בחוסר הבנה של מה היא הדרכת הורים ומתי אפשר להשתמש בה. לכבוד חג החנוכה, החלטתי להאיר קצת על המושג הזה.

התפקיד ההורי מקבל משמעות עמוקה בעידן הפוסט מודרני בו אנו חיים. קצב החיים עולה, הדילמות ההוריות אתן אנו צריכים להתמודד הופכות למורכבות ומסובכות יותר. הנה כמה סיפורים של הורים שיצאו מהחושך אל האור:

דילמה על מסכים וילדים- אמא לתאומות בנות 7 חודשים התקשרה אלי נואשת. היא לא מצליחה להרדים את הילדים שלה בלי טלויזיה. היא מרדימה כל ילדה על כדור וקופצת אתה עד שנרדמת, בזמן שהשניה צופה בטלויזיה, כדי שלא תבכה. האם היתה נראית מאוד עייפה ומותשת. שתפה אותי שכל שגרת היום שלה סובב סביב ההרדמות והיא מרגישה אשמה גדולה על כך שהיא נותנת לילדות לצפות בטלויזיה במשך כל כך הרבה זמן.

דרך הדרכת הורים הצלחנו לדבר על כמה קשה לגדל תאומים (כן אני יודעת כמה זה קשה), עשינו עיבוד תחושות של אובדן (שבאופן פרדוקסלי הוא חלק בלתי נמנע מהבאת ילדים). וגם דברנו על חלקים יותר אופרטיבים, על ההבנה שהיא צריכה לקבל עזרה מהסביבה שלה. היא מצידה שתפה שקשה לה לקבל עזרה ושהיא לא אוהבת להרגיש נזקקת.

וכן, בסוף גם הגענו לנושא המסכים. היא אמרה שנורא קשה לה עם הבכי של הבנות שלה, כי היא מרגישה שהיא לא עושה מספיק. אני דברתי על המחיר של צפייה ממושכת במסכים בגיל כה צעיר ונתתי לה את המנדט להחליט בעצמה איזה מחיר היא מוכנה לשלם.

דילמה על התפתחות- הגיע אלי גבר עם הבן שלו עם חשש שהילד לא מתפתח כמו שצריך. הוא היה נראה מבוהל מאוד. היה ברור שזהו הילד הראשון שלו. כאן המטרה של ההדרכה ההורית היתה להרגיע, להעצים וגם לכוון לאיש מקצוע הנכון. שימו לב! הדרכת הורים היא נפרדת לרופא מומחה התפתחות והיא אינה יכולה להוות עצה רפואית משום סוג. אז כמובן שהמלצתי להתייעץ עם האיש מקצוע הרלוונטי, אבל גם עשינו רגע שיחה על תחושת הלחץ סביב גידול הילד שלו. הרצון להשגיות שתמיד היה לו ועכשיו מתחיל להשתקף בהורות שלו, "הוא חייב להצליח כהורה". יש בו ציפיה סמויה שהילד יתפתח בהתאם ל"נורמה", או אפילו יקדים אותה. דברנו על הפרדיגמה הזאת ועל הבחירה להעביר אותה הלאה באופן מדע ולא באופן סמוי. 

דילמה על גמילה- זוג הורים שספרו על בנם "הסרבן" שאינו מוכן לעבור מעשיית צרכים בסיר, לשירותים. הזוג היה מוצף מאוד ודרך השיח, היה ניכר שקיים קושי זוגי- רגשי וקושי בהתארגנות של הזוג בשגרת היום. שמנו רגע בצד את נושא הגמילה ודרך שאילת שאלות בני הזוג הבינו שקיים ביניהם חוסר סינרגיה. חשוב לדעת שקורה הרבה פעמים שהורים מגיעים עם בעיה א' ומבינים שהבעיה מורכבת מא', ב' וג'. יחד עם הזוג, למשך מספר מפגשים, התעסקנו רק בזה (לפני שאני מדריכת הורים, אני עובדת סוציאלית מוסמכת שמוכשרת לעבוד בצורה פרטנית עם אנשים). לאחר מכן פנינו להתעסק בקושי עם בנם. יחד הגענו למסקנה שהבעיה היא בגבולות שאינם מספיק בהירים עבור בנם הפעוט. הוא מקבל מסרים סותרים משני ההורים, מהסבתות ומהגן. כל נושא הגמילה הוא סימפטטי מאוד ולכן יש לייצר תוכנית עבודה להתנהלות מולו  ומול כלל גורמי הטיפול בו בהבניית מסרים, בניה של לוח זמנים מותאם והסברה לסביבה.   

לסיכום, אפשר לראות שלהדרכת הורים יש רבדים שונים. היא נעה בין החלק הרגשי, לחלק המעשי. התנועה על הרצף צריכה לתת להורים מענה הוליסטי לצרכים שלהם. חשוב מאוד שמי שאתם הולכים אליו יהיה בעל אתיקה מקצועית. אני ממליצה ללכת לאיש מקצוע בעל הכשרה פרטנית כמו: פסיכולוג קליני, עובד סוציאלי, מרפא בעיסוק, קלינאי תקשורת וכיוצא בזה. גם כימיה עם איש המקצוע היא חשובה תוכלו למלא כאן שאלון ולדעת עם איזה סגנון של איש מקצוע התהליך יעבוד לכם הכי טוב.

 

אין תגובות

Sorry, the comment form is closed at this time.