אחד הכלים החשובים ביותר להכיר את ילדיכם- Peachy - הנחיית הורים ייעוץ שינה
16052
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-16052,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17643

אחד הכלים החשובים ביותר להכיר את ילדיכם-

אחד הכלים החשובים ביותר להכיר את ילדיכם-

אחת הכלים החשובים ביותר להכיר את הילד שלכם הוא התצפית. התצפית היא בראש ובראשונה כלי מחקרי. בתצפית יכולים להשתמש בהרבה סוגי מחקר, גם מעולם המדעים המדויקים וגם בעולם המחקר החברתי.

לכן כשאתם עורכים תצפית, תשתדלו לשוות לעצמכם mind set של חוקרים. על החוקר להיות מעשי וכמה שיותר אובייקטיבי כדי שהממצאים יצאו הכי קרובים למציאות.

כמובן שאת התצפית יש לתעד בכלי מתאים. עלינו להתבונן על התינוק באופן אובייקטיבי ולתעד את המעשים שלו.

לדוגמא תאור כזה: מניף יד ימין למעלה באופן חזרתי, מוציא לשון צרה החוצה, עושה קולות עבים AAAA.

אלה תאורים טובים, הם נשארים תאוריים, ללא פרשנות הצופה כך שאפשר לדמיין את תנועות התינוק בזמן שקוראים את הכתוב.

תאור כזה: תינוק מתלונן מתוך כאב- כאן יש הנחה שהתינוק מתלונן והנחה שכואב לו. זיכרו- השפה צריכה להשאר חפה מפרשנויות שלנו (אם כי יכול מאוד להיות שהפרשנות שלנו נכונה).

הנחיות טכניות: תצפית עושים כשהתינוק ערום לגמרי. יש לחמם את החדר במידת הצורך. מהסיבה שאנחנו רוצים לראות מתי התינוק עושה פיפי/ קקי.

חשוב לעשות את התצפית בסביבה מוכרת ונעימה, במשך 20-40 דקות כל פעם. התינוק צריך להיות נינוח ובמצב פרה- סימפטטי.

על גבי מסמך התיעוד שלנו נכתוב את השעה בכל 2-3 דקות (לקבלת פורמט מסודר למסמך תיעוד במתנה יש ללחוץ כאן).

חשוב יהיה לציין על גבי המסמך איזה צורך של התינוק קבל מענה טרם התצפית, למשל: אריק אכל בקבוק של 120 סמ"ק רבע שעה לפני תחילת התצפית. ההערות הללו יכניסו את התצפית להקשר ויתנו אפשרות להסתכל על הממצאים בצורה רחבה.

תוך כדי התצפית נסמן אם נענה צורך כלשהו. למשל אם אחרי חצי שעה הוא עשה פיפי, נסמן וי בעמודה של פיפי.

בסוף התצפית יהיה חשוב לכתוב מה קרה אחרי התצפית למשל: רבע שעה אחרי התצפית נרדם.

כדי לקבל ממצאים שהם מהימנים, יש לעשות לפחות 4 תצפיות ולפרוס אותם על פני שבוע (ארבע תצפיות של יום אחד, אינן מהוות מדגם מייצג מספיק). תשתדלו שיהיו לכם תצפיות מכל מני שעות ביום ולא רק תצפיות משעה ספציפית (למשל, להרבה הורים הכי נוח לעשות תצפית בשעה  18.00 כי בדרך כלל זה שעה שהילד חוזר מהמסגרת ונמצא בבית). לצורך העניין, אפשר לעשות תצפיות גם בימי שישי ושבת כדי שהתצפיות יהיו מגוונות בזמנים.

כדי לפענח את התצפית אנחנו נלך מהסוף להתחלה. למשל אם אנחנו רואים שתינוק עשה פיפי בשעה 15.00 נלך אחורה ונראה מה הסימנים שהיו לפני השעה הזאת. ואז אולי נראה שבשעה 14.50, הוא הרים רגליים למעלה. בשעה 14.55 הוא הזיז אגן ימינה ושמאלה. בשעה 14.57 הרים רגל ימין קדימה ובשעה 15.00 עשה פיפי.

אחרי שיהיו לנו מספיק מאגר סימנים, נוכל לגבש אותם לכדי השפה של התינוק.

אם תרצו לקבל דוגמא לתצפית שעשיתי על תינוק, השאירו פרטים כאן ואני אשלח לכם את הדוגמא במייל.

חשוב לזכור, התינוק גדל וככל שהוא גדל, כך מתפתחות היכולות המוטוריות שלו והביטוי של הסימנים יכול להשתנות. באופן זה,  אם עשיתם על התינוק תצפיות בגיל 4 חודשים- הסימנים שלו בגיל 9 חודשים כבר לא יהיו אותם סימנים. ולכן יהיה צורך לעשות תצפית שוב. אבל מה אכפת לכם? אתם כבר יודעים איך!

 

אם אתם נתקלים בכל בעיה, אם עם משהו לא ברור, אנא תפנו אלי ב: [email protected]

אין תגובות

Sorry, the comment form is closed at this time.