מה הקשר בין אוירה להרדמת התינוק? - Peachy - הנחיית הורים ייעוץ שינה
15680
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-15680,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17643

מה הקשר בין אוירה להרדמת התינוק?

מה הקשר בין אוירה להרדמת התינוק?

אחד המרכיבים הכי חשובים בשנת תינוקות, הוא האוירה להרדמת התינוק. אוירה מתאימה חשובה לביסוס גופני והתנהגותי של השינה. היא יכולה להבטיח את איכות השינה והאורך שלה.

דמיינו את עצמכן באמבטיה חמה ונעימה, כזאת שאתן מרשות לעצמכן לעשות רק בחו"ל (כינרת וזה). אתן נכנסות לאמבטיה, החדר אפוף אדים. המים חמים מאוד וכשאתן מתיישבות, אתן מוקפות בבועות סבון נעימות ורכות למגע. מבחינה פיזיולוגית- הגוף נכנס למצב רגוע, הדופק יורד, המוח עובר לפעילות פרה-סימפטטית שתומכת במערכות גוף במצב רוגע.

פתאום, יש אזעקה- אתן מזדקפות מיד בתוך האמבטיה, ומבינות שהחגיגה נגמרה- צריך לחפש את הילדים ולמצוא מקום מקלט. היד נשלחת לכיוון המגבת (בואו נקווה) שמתעופפת לכיוון הגוף ותוך כמה שניות אתן מוצאות את הילדים. עכשיו צריך להחליט בשניות מה האפשרות הבטוחה ביותר עבור כולכם. כאן הגוף נמצא במתח, נשקפת סכנה לחיים ועל כן כל המשאבים הגופניים מנותבים להצלה מפני אותה סכנה. כאם תפעל המערכת הסימפטטית.

אנסה להמחיש בדרך נוספת: לבעלי חיים, קיים את אותו מנגנון. לכן כאשר הם צופים סכנה והמערכת הסימפטטית מופעלת, כמות הדם שמוזרמת למקומות לא חיוניים- כמו הקיבה והכליות למשל- נסגרת. לעומת זאת, זרימת הדם לרגליים, וללב מוגברת משום שבעל החיים צריך לנוס על חייו. אספקה מוגברת של דם תגרום לבעל החיים לרוץ מהר יותר.

מה כל זה קשור לתינוק שלך, את שואלת?

ככה- התינוק שלנו מגיב באותו אופן לאוירה סימפטטית, לפרה- סימפטטית.

ככל שהאוירה תהיה רגועה, נעימה, שתאפשר לו להפעיל בגוף את המנגנונים שאחראים על רגיעה, זה יאפשר לו להכנס לאוירה שתומכת בהרגעות ואז לשינה.

ככל שהאוירה להרדמת התינוק שלכם תהיה מלאת גירויים, מרעישה, מעוררת, כך התינוק יהיה במצב דרוך, דבר שלא יאשר לו מבחינה פיזיולוגית להרדם כמו שצריך.

שימו לב! כל תינוק נולד עם סף גירוי משלו וכל תינוק "יגדיר מהי אוירה פרה- סימפטטית משלו".

ומה התינוק מגדיר כפרה- סימפטטי?

זאת שאלה מצויינת. הנה שני מקרים מעניינים:

"הצילוווווו, שירה לא נרדמת בלילה, למרות שאני עושה לה טקס שינה לפי כל הכללים". כך כתבה לי אמא של שירה הודעת תסכול.

כשפגשתי את האם הסתבר שהיא מכניסה את שירה להתקלח, לאחר מכן מלבישה את שירה בבגדי שינה ואז מנסה להשכיבה לישון. אבל שירה לא מצליחה להרדם.

האם תארה אותה כתינוקת שמחה שמאוד אוהבת להשתכשך במים, להעיף אותם לכל עבר ולשחק בצעצועיה.

לעומת זאת, אמא של אסף חזרה לעבודה ואסף היה עם מטפלת בבית. מכיוון והיה חורף, המטפלת היתה מקלחת את אסף בשעות הבוקר- צהריים. בערב, האמא היתה מרדימה אותו בסלון, כי היתה מנסה להרדים אותו תוך כדי צפיה בטלויזיה. למרות שאסף היה עייף, הוא לא היה נרדם.

מה קרה בשתי הדוגמאות:

שירה אוהבת את המים, הם בשבילה גורם מעורר שמסמן עבורה שעכשיו זה זמן משחק. המערכת שתעבוד היא מערכת הסימפטטית, שהופכת את הגוף (בעזרת הורמונים ונוירוטרנסימטורים) לדרוך וער. לכן אחרי המקלחת קשה לה להתכנס לשינה.

זאת הסיבה מדוע, במקרה שלה, לא כדאי להכליל את המקלחת בטקס השינה, אלא לקלח בשעה מוקדמת יותר, או להפריד את המקלחת מתהליך הכניסה לשינה.

אני יודעת שבתרבות שלנו, נורא חשוב לאמהות הכניס את הילד למיטה כשהוא רחוץ. אבל יכול להיות שהקדמת המקלחת כמה שעות קדימה תגרום לשינה אפקטיבית יותר- מה, לא שווה??

נעבור למקרה של אסף.

במקרה של אסף, המלצתי לאחר את המקלחת לשעות הערב. לדאוג לזה שהחדר יהיה חמים, למרות החורף. לאסף היה נעים ומרגיע במקלחת והיא הפכה להיות חלק מטקס השינה המלא ולאחר זמן לא רב- אסף הצליח להרדם ביתר קלות.

 

הידעתם? הרדמה באוירה פרה- סימפטטית משחררת את הורמון האהבה

אין תגובות

Sorry, the comment form is closed at this time.